Social Media: een modern grand café

Zoekmachine optimalisatie was de afgelopen jaren een belangrijk onderdeel om het verkeer naar je website te vergroten. De komende jaren zal er een steeds grotere nadruk komen te liggen op sociale optimalisatie. De zoekmachines zijn natuurlijk niet voor niets druk bezig met de integratie van social media content in hun zoekresultaten.

Voordat je als bedrijf begint aan Social Media bedenk dan goed dat er enorm veel tijd in gaat zitten om het optimaal te kunnen benutten. Je moet dagelijks (liefst zelfs meerdere malen per dag) tijd investeren in je Social Media. Heb je deze tijd en expertise niet, schakel een ‘grand café – eigenaar’ in. Het kan dan namelijk ook tegen je gaan werken.

Sociale media zijn erg geschikt voor het promoten van een (web)winkel of organisatie.

Maar je zal het respect van anderen moeten verdienen. Het gaat niet ineens. Ik zie het zelf als een café; een mooi groot modern grand café, waarbij je zelf kunt kiezen wie er bij je aan tafel zit, met wie je praat en waar je het over hebt. In een kroeg kom je toch ook niet roepend binnen met de aanbiedingen? Luister eerst naar de bezoekers in de kroeg, draag actief bij aan discussies en geef waardevolle informatie, tips en meningen.

Recent las ik een artikel over een studie van Chadwick Martin Bailey en iModerate Research Technologies die vaststelde dat e-mail nog steeds het meest gebruikt worden voor het delen van content. Het onderzoek bevat ook enkele interessante tips en feiten over het type content dat mensen het meeste delen en ook hoe belangrijk het is om content deelwaardig te maken. In afnemende mate van belang, vonden Chadwick Martin Bailey en iModerate Research Technologies, delen mensen nieuws over familieleden en vrienden (81%), foto’s of video’s uit de familiale sfeer (80%), grappige/leuke video’s (63%), coupons/kortingen (54%) en nieuwsartikelen en blogposts (53%).

As a brand, best is to join in and be part of the regulars in the bar. Make some friends, listen to their stories and tell them something about yourself. Help them when needed and don’t forget to buy them a beer when it’s your turn to pay.
(Steven Van Belleghem, 2010)

Kijk, je moet begrijpen dat hetgeen zich online afspeelt eigenlijk gewoon een afspiegeling is van het ‘echte’ leven.

Hoe kun je dan Social Media inzetten voor je bedrijf of (web)winkel?

Door de inzet van social media kan je een persoonlijke band met je klanten opbouwen, jouw toegevoegde waarde en kracht laten zien, vertrouwen winnen en het belangrijkste het gunnen creëren. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de beste reclame die je kunt wensen afkomstig is van bestaande klanten. Wanneer zij een goede ervaring hebben gehad met jouw bedrijf, en zij dus tevreden zijn, zullen zij dit graag verkondigen aan vrienden en familie. (ook in een online modern grand café)

Een andere mogelijkheid om social media in te zetten voor webwinkels is een aantal weken na aankoop. Zeker wanneer men tevreden is over het product zal men dit wederom graag willen delen. Er zou dan een mail gestuurd kunnen worden met daarin een aantal social media buttons of het verzoek om een review te plaatsen. In de review kan ook kritiek komen te staan.

Luister naar anderen, kritiek is een waardevol geschenk
De kracht van Social Media is feedback, goede kritiek! Volg niet je instinct door in de verdediging te gaan. Probeer je juist oprecht te verplaatsen in de mening van de ander en geef daar ook blijk van. De mening en kritiek van een ander is gratis advies. Shift desnoods je paradigma. Van Social Media kun je leren. Kritiek is geen aanval, het is een waardevol geschenk!

Uit onderzoek van KellerFay Group blijkt dat slechts 10% van de conversaties op de social media gaan over producten. Dus de overige 90% gebeurt offline. Het laat alleen zien dat alleen het gebruik van social media een toevoeging is en dat je het moet integreren met andere kanalen (TV, Radio, print). En dat je dus als merk zowel offline EN online promotie moet maken. Maar hoe doe je dit?

Wat zorgt ervoor dat men in de offline wereld naar jouw online wereld gaat en deel gaat nemen in de social media? Of andersom geredeneerd, vanuit de social media, online media naar de offline wereld te betrekken?

Offline = Online
Naar mijn idee zijn er 4 punten van belang, namelijk: merk & merkbeleving, producten-etalage, aanbiedingen en navigatie & zoekfunctie binnen de online wereld. Afhankelijk van het kanaal wat je inzet, heb je een ‘zwaartepunt’ in een van de onderstaande punten.

  • Merk &Merkbeleving
    Er is een duidelijk trend te zien waarbij de aandacht voor merkbeleving toeneemt. In de offline wereld nemen mensen niet meer de tijd om rustig een etalage te bekijken. Geef de merkbeleving zo veel mogelijk beeldend weer. Beelden zeggen meer dan woorden.
  • Producten-etalage
    Als een klant een winkel binnenkomt in de offline wereld, koopt diegene niet meteen een product. Eerst oriënteren mensen zich in de omgeving. Laat daarom op de homepage alleen wat producten zien die weergeven wat je zoal verkoopt. Het gaat hierbij dus nog niet om keihard verkopen. Verder is het een tip om aanbiedingen op de homepage te zetten, om zo de klant ‘naar binnen te trekken’.
  • Navigatie & Zoekfunctie
    Zorg dat de hoofdnavigatie en zoekfunctie altijd duidelijk in beeld en altijd op dezelfde plek te vinden zijn. Verder is het belangrijk om in de navigatie zogenaamde ‘triggerwoorden’ te gebruiken. Dit zijn woorden die de bezoeker verwacht bij het zien en lezen van de content waar hij of zij naar zoekt.
  • Content
    Zorg ervoor dat je de boodschap met zo min mogelijk content duidelijk maakt. Zo neemt juist de effectiviteit van jouw webshop of website toe. Kortom: De beste tip die ik je kan geven is: Less is more!

Voeg waarde toe!

Alleen wanneer je het cafe regelmatig bezoekt en met mensen praat, zal men je op den duur gaan herkennen en vrienden met je worden. Dus hier is je antwoord. Gedraag je online zoals je je offline ook zou gedragen. Elke keer als je je met social media bezighoudt, beeld je dan in dat je in een cafe bent. Doe mee in conversaties en voeg er waarde aan toe door mensen te helpen met ervaringen, kennis of expertise, te amuseren met video’s of foto’s of hen aan contacten te helpen.

Slechts weinig studies beantwoorden de vraag wat er nu precies voor zorgt dat mensen content delen maar nog minder analyseren waarom mensen een bepaalde type content meer dan een ander of hoe ze verschillende soorten content delen per medium of kanaal. Volgens mij is dit de “emotionele content van een boodschap”. Kortom: relevant, emotioneel, het delen waard en alle andere dingen die er voor zorgen dat mensen content delen.

Of het nu binnen de Social Media is… of in een mooi groot modern grand café… wat vind jij?

Bronnen:
Social media verovert e-commerce – Frankwatching
Idee / tip voor social media en webwinkels: nog nergens gezien – KarelGreenen.nl
Lies, damned lies and statistics 2010 onderzoek
Social Media marketing: Context is wat mensen content doet delen – MarketingFacts
When on Twitter, act like you’re in a bar – SocialMediaToday

Post to Twitter

Comments
  1. admin | Beantwoorden
  2. Daphne Dijkerman | Beantwoorden

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>