Waardebepaling vooraf: Pay with a Tweet

Het idee is simpel: je koopt een product en in ruil daarvoor plaats je een tweet over het product. Het idee komt van het Amerikaanse bedrijf Innovative Thunder en is volgens eigen zeggen het allereerste sociale betalingsmodel.

In Nederland zijn naar schatting meer dan 400.000 Twitter gebruikers die dagelijks duizenden berichten tweeten. Iedere twitteraar heeft zijn eigen followers. Een ‘Pay with a Tweet’ is een redactioneel geschreven bericht op een twitteraccount, op deze wijze kan er een online buzz worden gecreëerd. De Buzz gaat via Twitter en je Tweets komen op, mist gekoppeld, Facebook, LinkedIn, Friendfeed en al die andere Social Media sites. ‘Betalen’ met een tweet is een methode die ook in Nederland steeds meer gebruikt wordt bij de verspreiding van gratis e-books (zie bijvoorbeeld deze actie of dit artikel).

If it doesn’t spread, it’s dead!

Voorwaarde die succes via een dergelijke ‘Pay with a Tweet’ applicatie bepaalt, is dat de persoon die promotie maakt voor een artikel/dienst een bepaalde autoriteit dient te bezitten of dat het een channel aangaat wat geaccepteerd is binnen een community.

“In today’s world the value of people talking about your product is sometimes higher than the money you would get for it.”, aldus de bedenkers van het nieuwste betaalmodel Pay with a tweet. Bij dit soort viral campaigns is het aantal directe clicks heel belangrijk maar nog belangrijker is het aantal “re-shares”. ‘Pay with a Tweet’ is een mechanisme dat dit perfect bewerkstelligt. If it doesn’t spread, it’s dead!

Pay with a Tweet – An overview from Leif on Vimeo.

Slim en voor iedere uitgever, producent en creatief goed om mee te experimenteren. Blijf wel zorgen voor relevantie en ben je bewust van je followers en waarom ze jou volgen. De dienst is gratis en via deze link kun je zelf je ‘Pay with a Tweet’ button maken.

Promoten zonder de inhoud te weten

Maar er zijn ook tegengeluiden te horen. Bij de ‘Pay with a Tweet’ mogelijkheden die ik tot nu toe heb gezien, heb ik ook het gevoel dat ik iets promoot terwijl ik de inhoud nog niet ken. Een concreet voorbeeld: Het Ideeënboek Sociale media in het onderwijs.  Een slim concept: een prikkelende intro en ‘Pay with a tweet’ moest de lezer aanzetten tot actie. Uit nieuwsgierigheid werd het bericht over het boek de afgelopen dagen veelvuldig getweet, zonder dat de inhoud precies duidelijk was. Eerlijk gezegd vond ik de inhoud wat tegenvallen. Doordat veel bekende tweeps ‘Pay with a tweet’ hadden gedaan werd het boek viraal gelanceerd. En daardoor kreeg het bij mij een hoog verwachtingsgehalte.  Zoals Erwin Blom het mooi verwoord:

(@erwblo, 22 februari 2011)

Waardebepaling achteraf

Muzikanten die op straat spelen, maken ook gebruik van het principe waardebepaling achteraf. En webloggers doen ook aan waardebepaling achteraf. Allemaal. Zij schrijven in de hoop dat het hen achteraf iets oplevert. Nu ben ik wel benieuwd hoe jij hier over denkt, ik lees hier en daar namelijk behoorlijk uiteenlopende meningen. Zoals Ronald van Biljouw zich terecht afvraagt: Mag je iemand vooraf laten “betalen” voor iets waarvan ze nog niet precies weten of ze waar voor hun “geld” krijgen? Zou het beter zijn om een preview te laten zien of te horen alvorens er betaald hoeft te worden? Maar in welke vorm zou die preview moeten zijn dan? Hoe kun je het verwachtingsgehalte laten aansluiten op de daadwerkelijke content wat je uiteindelijk krijg?

Ik zie je mening graag hieronder!

Bronnen:
Gratis e-book op Frankwatching: In 12 stappen naar je eigen webshop , Betaal met een tweet, Web Trends en Affiliate Marketing 2.0, Pay with a tweet.

Post to Twitter

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>