Communiceren in de Semco-stijl

Geïnspireerd door Semler’s boek “Semco-stijl – Het inspirerende verhaal van de meest opzienbarende werkplek ter wereld” schrijf ik deze post. Het boek leest goed weg. Het verhaal zorgt ervoor dat je op een andere wijze gaat kijken naar organiseren van de organisatie en de mensen die er werken. Het onderstreept mijn visie dat mensen het belangrijkst bezit zijn van iedere organisatie, met zijn alle kan je komen tot hogere productiviteit en betere resultaten komen zonder dat dit kosten gaat van plezierig werken. Maar wat is het hard werken en heel veel communiceren om zo ver te komen…

Semco, het meest geliefde bedrijf

Vandaag de dag is Semco het meest geliefde bedrijf in Brazilië om voor te werken: zonder vaste werktijden en andere verplichtingen, zoals bedrijfskleding. Veel medewerkers zelf hoeveel ze verdienen, werknemers kiezen en beoordelen zelf hun ‘baas’. Financiële informatie is beschikbaar voor iedereen – en er wordt winst gemaakt, veel winst. Bij Semco werken ze in Semco-stijl: een menselijke, productieve, stimulerende en in alle opzichten lonende manier van werken. Per jaar verlaten niet meer dan 2% van de medewerkers het bedrijf.

Kort na de overname van het bedrijf van zijn vader in de jaren 80 drong het tot Ricardo Semler door dat traditioneel leiderschap, met zijn hiërarchie en regels, Semco nergens ging brengen. Bekijk hier een uitzending van Nieuwsuur voor een korte impressie van Richard Semler en zijn inspirerende denkwijze:

Transparante communicatie

Semco geeft al haar werknemers de ruimte. Maar verwacht daar wel het nodige voor terug. Deze mensgerichte werkwijze heeft natuurlijk ook geen traditionele communicatieaanpak. Dit is waar de open en transparante communicatie in beeld komt. De atmosfeer binnen het bedrijf is gemoedelijk en informeel. De werknemers werken in open kantoren omdat zo de interne stroom van informatie geoptimaliseerd wordt. Er zijn wel bepaalde hiërarchieën bij Semco maar ze zijn vlakker dan de meeste andere bedrijven.

Transparante, open communicatie impliceert het vervangen van top-down corporate communicatie door multi-directionele conversatie. Ofwel het dialoog. In plaats van het formele organogram te volgen (dat bij Semco toch al niet meer bestaat) bewegen de communicatiestromen zich in alle richtingen. Naar boven, naar beneden en zijwaarts.

Deze cultuur van authentieke en duurzame dialoog is echter niet vanzelf ontstaan. Het heeft een gezond communicatieklimaat nodig gehad om te kunnen groeien. Met andere woorden: een veilige en vertrouwde werkomgeving die participatie en samenwerking stimuleert. Zo heeft Semco het aantal managementlagen teruggebracht van twaalf tot drie. Er zijn alleen coördinatoren om de opwaartse en neerwaartse communicatie te stroomlijnen. Memo’s (inclusief rapporten) van meer dan één pagina zijn niet toegestaan en beginnen altijd met een krantenkop die meteen ter zake komt. Alle vergaderingen met inbegrip van de directiecomités zijn toegankelijk voor alle werknemers. Daarnaast heeft iedereen, – daadwerkelijk alle medewerkers dus-, het recht heeft om mee te beslissen over elk onderwerp.

En nu?

Overschakelen naar de Semco-stijl kost tijd en ook energie. Zowel medewerkers als het management moeten zich er goed op voorbereiden. De grenzen van verantwoordelijkheid worden opnieuw bepaalt, nieuwe werkafspraken worden gemaakt en de onderlinge communicatie gaat anders. Maar eigenlijk heeft iedereen al de ‘Semco-ervaring’ in het gewone leven. In een privé-situatie ‘werk’ je immers al zo… maar dit vertalen naar de werksituatie is zo ‘nieuw’ dat iedereen wel eraan moet wennen.

 

Volledig interview met Ricardo Semler in VPRO Tegenlicht

Bekijk het volledige interview met Ricardo Semler door VPRO Tegenlicht. In de aflevering ‘De kapitale kracht van geluk’ is een portret te zien van Semler. Hier is het hele interview van anderhalf uur te zien. Grotendeels onbewerkt, maar wel opgedeeld in hoofdstukken.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Written by Daphne

Je kunt mij omschrijven als een communicatieprofessional pur sang, een aanjager, een innovator. Iemand die haar passie en vakkennis inzet om dingen te realiseren. Mijn ervaring heb ik opgebouwd aan zowel de ‘klantkant’ als ‘bureaukant’.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *